Kursplan
Kapitel 1: Beskrivande Statistics och grafisk analys
1.1 Inledning
1.1.1 Lärandemål
1.2 Typer av data
1.2.1 Grundläggande begrepp 1.2.2 Datatyper 1.2.3 Frågesport: Typer av data
1.3 Använda grafer för att analysera data
1.3.1 Grundläggande begrepp 1.3.2 Stapeldiagram och Paretodiagram 1.3.3 Cirkeldiagram 1.3.4 Histogram 1.3.5 Punktdiagram 1.3.6 Individuella värdediagram 1.3.7 Boxplots 1.3.8 Tidsserieplottar 1.3. Analysera data 1.3.10 Minitab-verktyg: Stapeldiagram 1.3.11 Minitab-verktyg: Cirkeldiagram 1.3.12 Minitab-verktyg: Histogram 1.3.13 Minitab-verktyg: Dotplot 1.3.14 Minitab-verktyg: Individuellt värde Plot 1.3.15 Minitab-verktyg: Boxplot. 16 Minitab Tools: Times Series Plot 1.3.17 Övning: Grafisk analys
1.4 Använda Statistics för att analysera data
1.4.1 Grundläggande begrepp 1.4.2 Medelvärde och median 1.4.3 Område, varians och standardavvikelse 1.4.4 Frågesport: Använda Statistics för att analysera data 1.4.5 Minitab-verktyg: Visa beskrivande Statistics 1.4.6 Övning: Beskrivande Statistics
1.5 Sammanfattning
1.5.1 Målöversyn
Kapitel 2: Statistisk slutledning
2.1 Inledning
2.1.1 Inlärningsmål 2.2 Grunderna för statistisk slutledning 2.2.1 Grundläggande begrepp 2.2.2 Slumpmässiga urval 2.2.3 Frågesport: Grundläggande om statistisk slutledning 2.2.4 Minitab-verktyg: slumpmässigt urval
2.3 Provtagningsfördelningar
2.3.1 Grundläggande begrepp 2.3.2 Provfördelning av medelvärdet 2.3.3 Frågesport: Samplingsfördelningar
2.4 Normalfördelning
2.4.1 Grundbegrepp 2.4.2 Sannolikheter associerade med en normalfördelning 2.4.3 Sannolikheter associerade med provets medelvärde 2.4.4 Frågesport: Normalfördelning 2.4.5 Minitab-verktyg: Kumulativa sannolikheter med en normalfördelning 2.4.6 Övning: Sannolikheter och normalfördelning Distributioner
2.5 Sammanfattning
2.5.1 Målöversyn
Kapitel 3: Hypotestester och konfidensintervall
3.1 Inledning
3.1.1 Lärandemål
3.2 Tester och konfidensintervall
3.2.1 Konfidensintervall 3.2.2 Hypotestestning 3.2.3 Använda hypotestestning för att fatta beslut 3.2.4 Typ I och Typ II fel och effekt 3.2.5 Quiz: Tester och konfidensintervall
3.3 1-prov t-test
3.3.1 Grundläggande begrepp 3.3.2 Individuella värdediagram 3.3.3 1-prov t-testresultat 3.3.4 Antaganden 3.3.5 Frågesport: 1-prov t-test 3.3.6 Minitab-verktyg: 1-prov t-test 3.3. 7 Övning: 1-Sample t-Test
3.4 2 Varianstest
3.4.1 Grundläggande begrepp 3.4.2 Boxplots 3.4.3 2 Varianstestresultat 3.4.4 Antaganden 3.4.5 Frågesport: 2 Varianstest 3.4.6 Minitab-verktyg: 2 Varianstest 3.4.7 Övning: 2 Varianstest
3.5 2-prov t-test
3.5.1 Grundbegrepp 3.5.2 Individuellt värdediagram 3.5.3 2-Sample t-Test-resultat 3.5.4 Antaganden 3.5.5 Quiz: 2-Sample t-Test 3.5.6 Minitab-verktyg: 2-Sample t-Test 3.5. 7 Övning: 2-Sample t-Test
3.6 Parat t-test
3.6.1 Grundbegrepp 3.6.2 Individuella värdediagram 3.6.3 Parade t-testresultat 3.6.4 Antaganden 3.6.5 Frågesport: Parat t-test 3.6.6 Minitab-verktyg: Parat t-test 3.6.7 Övning: Testa
3.7 1 Proportiontest
3.7.1 Grundläggande begrepp 3.7.2 1 Proportiontestresultat 3.7.3 Antaganden 3.7.4 Frågesport: 1 Proportiontest 3.7.5 Minitab Verktyg: 1 Proportiontest 3.7.6 Övning: 1 Proportiontest
3.8 2 Proportioner Test
3.8.1 Grundläggande begrepp 3.8.2 2 Proportioner Testresultat 3.8.3 Antaganden 3.8.4 Frågesport: 2 Proportioner Test 3.8.5 Minitab Verktyg: 2 Proportioner Test 3.8.6 Övning: 2 Proportioner Test
3.9 Chi-Square Test
3.9.1 Grundläggande begrepp 3.9.2 Chi-Square Testresultat 3.9.3 Antaganden 3.9.4 Quiz: Chi-Square Test 3.9.5 Minitab-verktyg: Chi-Square Test 3.9.6 Övning: Chi-Square Test
3.10 Sammanfattning
3.10.1 Målöversyn
Kapitel 4: Kontrolldiagram
4.1 Inledning
4.1.1 Lärandemål
4.2 Statistisk processkontroll
4.2.1 Grundläggande begrepp 4.2.2 Mönster i kontrolldiagram 4.2.3 Frågesport: Statistisk processkontroll
4.3 Kontrolldiagram för variabeldata i undergrupper
4.3.1 Grundläggande begrepp 4.3.2 R-diagram 4.3.3 S-diagram 4.3.4 Xbar-diagram 4.3.5 Frågesport: Kontrolldiagram för variabeldata i undergrupper 4.3.6 Minitab-verktyg: Xbar-R-diagram 4.3.7 Övning: Xbar-R Diagram
4.4 Kontrolldiagram för individuella observationer
4.4.1 Grundläggande begrepp 4.4.2 Flytta intervalldiagram 4.4.3 Individuella diagram 4.4.4 Frågesport: Kontrolldiagram för individuella observationer 4.4.5 Minitab-verktyg: I-MR-diagram 4.4.6 Övning: I-MR-diagram
4.5 Kontrolldiagram för attributdata
4.5.1 Grundläggande begrepp 4.5.2 NP- och P-diagram 4.5.3 C- och U-diagram 4.5.4 Frågesport: Kontrolldiagram för attributdata 4.5.5 Minitab-verktyg: P-diagram 4.5.6 Övning: P-diagram
4.6 Sammanfattning
4.6.1 Målöversyn
Kapitel 5: Processkapacitet
5.1 Inledning
5.1.1 Lärandemål
5.2 Processkapacitet för normala data
5.2.1 Grundläggande begrepp 5.2.2 Antaganden 5.2.3 Testa för normalitet 5.2.4 Frågesport: Processkapacitet för normala data 5.2.5 Minitab-verktyg: Normalitetstest 5.2.6 Övning: Antaganden för processkapacitet
5.3 Kapacitetsindex
5.3.1 Potentiell förmåga: Cp och Cpk 5.3.2 Processprestanda: Pp och Ppk 5.3.3 Sigma-nivå 5.3.4 Frågesport: Kapacitetsindex 5.3.5 Minitab-verktyg: Cp och Pp 5.3.6 Minitab-verktyg: Sigma-nivå 5.3.7 Övning: Processkapacitet för normala data
5.4 Processkapacitet för icke-normala data
5.4.1 Transformationer och alternativa distributioner 5.4.2 Box-Cox-transformation 5.4.3 Johnson-transformation 5.4.4 Alternativa distributioner 5.4.5 Quiz: Processkapacitet för icke-normala data 5.4.6 Minitab-verktyg: Box-Cox-transformation 5.4.7 Minitab-verktyg: Johnson Transformation 5.4.8 Minitab-verktyg: Kapacitetsanalys med Johnson Transformation 5.4.9 Minitab-verktyg: Alternativa distributioner 5.4.10 Minitab-verktyg: Kapacitetsanalys med alternativa distributioner 5.4.11 Övning: Processkapacitet med datatransformationer 5.4.12 Övning: Processkapacitet med Alternativa distributioner
5.5 Sammanfattning
5.5.1 Målöversyn
Kapitel 6: Variansanalys (ANOVA)
6.1 Inledning
6.1.1 Lärandemål
6.2 Grunderna i ANOVA
6.2.1 Grundläggande begrepp 6.2.2 Grafer och sammanfattning Statistics 6.2.3 Frågesport: Grunderna i ANOVA
6.3 Enkelriktad ANOVA
6.3.1 Hypotestester 6.3.2 F-Statistics och P-värden 6.3.3 Flera jämförelser 6.3.4 Antaganden och återstående diagram 6.3.5 Frågesport: Enkelriktad ANOVA 6.3.6 Minitab-verktyg: Enkelriktad ANOVA 6.3. 7 Övning: One-Way ANOVA
6.4 Tvåvägs ANOVA
6.4.1 Grundläggande begrepp 6.4.2 Grafer 6.4.3 Hypotestester 6.4.4 F-Statistics och P-värden 6.4.5 Antaganden och återstående diagram 6.4.6 Frågesport: Tvåvägs ANOVA 6.4.7 Minitab-verktyg: Två- Way ANOVA 6.4.8 Övning: Two-Way ANOVA
6.5 Sammanfattning
6.5.1 Sammanfattning av ANOVA
Kapitel 7: Korrelation och regression
7.1 Inledning
7.1.1 Lärandemål
7.2 Förhållandet mellan två kvantitativa variabler
7.2.1 Grundläggande begrepp 7.2.2 Spridningsdiagram 7.2.3 Korrelation 7.2.4 Frågesport: Relation mellan två kvantitativa variabler 7.2.5 Minitab-verktyg: Spridningsdiagram 7.2.6 Minitab-verktyg: Korrelation 7.2.7 Övning: Scatter-plots
7.3 Enkel regression
7.3.1 Grundläggande begrepp 7.3.2 Regression 7.3.3 Hypotestester och R2 7.3.4 Antaganden och återstående plots 7.3.5 Frågesport: Enkel regression 7.3.6 Minitab-verktyg: Enkel regression 7.3.7 Övning: Enkel regression
7.4 Sammanfattning
7.4.1 Målöversyn
Kapitel 8: Analys av mätsystem
8.1 Inledning
8.1.1 Lärandemål
8.2 Grunderna i analys av mätsystem
8.2.1 Grundläggande begrepp 8.2.2 Noggrannhet 8.2.3 Precision 8.2.4 Jämföra noggrannhet och precision 8.2.5 Frågesport: Fundamentals of Measurement Systems Analysis
8.3 Repeterbarhet och reproducerbarhet
8.3.1 Grundläggande begrepp 8.3.2 Gage R&R-studier 8.3.3 Quiz: Repeterbarhet och reproducerbarhet
8.4 Grafisk analys av en Gage R&R-studie
8.4.1 Grundkoncept 8.4.2 Variationskomponenter 8.4.3 Xbar- och R-diagram 8.4.4 Interaktion mellan operatör och del 8.4.5 Jämförande plotter 8.4.6 Diagram för mätkörning 8.4.7 Frågesport: Grafisk analys av en Gage R&R-studie 8.4. .8 Minitab Tools: Crossed Gage R&R Study 8.4.9 Minitab Tools: Gage Run Chart 8.4.10 Övning: Grafisk analys av en Gage R&R-studie
8.5 Variation
8.5.1 Standardavvikelse och studievariation 8.5.2 Tolerans 8.5.3 Processvariation 8.5.4 Quiz: Variation 8.5.5 Övning: Numerisk analys av en Gage R&R-studie
8.6 ANOVA med en Gage R&R-studie
8.6.1 Varianskomponenter 8.6.2 Analys av varianstabeller 8.6.3 Frågesport: ANOVA med en Gage R&R-studie 8.6.4 Övning: ANOVA-utgång för en Gage R&R-studie
8.7 Studie av mätlinjäritet och bias
8.7.1 Grundläggande begrepp 8.7.2 Mätarlinjäritet 8.7.3 Mätarförspänning 8.7.4 Frågesport: Studie av mätlinjäritet och bias 8.7.5 Minitab-verktyg: Studie av mätlinjäritet och bias 8.7.6 Övning: Studie av mätlinjäritet och bias
8.8 Attributavtalsanalys
8.8.1 Grundläggande begrepp 8.8.2 Binära data 8.8.3 Nominella data 8.8.4 Ordinaldata 8.8.5 Quiz: Attributavtalsanalys 8.8.6 Minitab-verktyg: Attributavtalsanalys med binära data 8.8.7 Minitab-verktyg: Attributavtalsanalys med Nominella data 8.8.8 Minitab-verktyg: Attributöverensstämmelseanalys med ordinaldata 8.8.9 Övning: Attributavtalsanalys
8.9 Sammanfattning
8.9.1 Målgenomgång
Kapitel 9: Design av experiment
9.1 Inledning
9.1.1 Lärandemål
9.2 Faktoriell design
9.2.1 Grundläggande begrepp 9.2.2 Skapa fullständiga faktoriella designs 9.2.3 Analysera fullständiga faktoriella designs 9.2.4 Quiz: Faktoriell design 9.2.5 Minitab-verktyg: Skapa en fullständig faktoriell design 9.2.6 Minitab-verktyg: Analysera en fullständig faktoriell design 9.2. 7 Övning: Skapa en fullständig faktoriell design 9.2.8 Övning: Analysera en fullständig faktoriell design
9.3 Blockera och införliva mittpunkter
9.3.1 Blockering 9.3.2 Mittpunkter 9.3.3 Analysera design med block och mittpunkter 9.3.4 Frågesport: Blockering och inkorporering av mittpunkter 9.3.5 Minitab-verktyg: Skapa en faktoriell design med block och mittpunkter 9.3.6 Minitab-verktyg: Analysera en faktoriell design med block och mittpunkter 9.3.7 Övning: Skapa en faktoriell design med block och mittpunkter 9.3.8 Övning: Analysera en faktoriell design med block och mittpunkter
9.4 Bråkfaktoriella konstruktioner
9.4.1 Grundläggande koncept 9.4.2 Skapa fraktionerad faktoriell design 9.4.3 Analysera fraktionerad faktoriell design 9.4.4 Frågesport: fraktionerad faktoriell design 9.4.5 Minitabverktyg: Skapa en fraktionell faktordesign 9.4.6 Minitabsdesignverktyg: Analysera en bråkdeldesign
9.5 Responsoptimering
9.5.1 Responsoptimering 9.5.2 Frågesport: Responsoptimering 9.5.3 Minitab-verktyg: Responsoptimering 9.5.4 Övning: Responsoptimering
9.6 Sammanfattning
9.6.1 Målöversyn
Krav
Bör vara bekant med grunderna i excel och statistik
Vittnesmål (7)
I liked the excercises and how great it was to follow
Elizabeth Seed - Terumo Aortic
Kurs - Minitab for Statistical Data Analysis
Going through all the different examples and explaining each of the terms.
Lewis Print - Terumo Aortic
Kurs - Minitab for Statistical Data Analysis
Interactive, well explained and not overly in-depth with each section required to cover each section
Christopher Beattie - Terumo Aortic
Kurs - Minitab for Statistical Data Analysis
The practical demonstrations
Simson McCreath - Terumo Aortic
Kurs - Minitab for Statistical Data Analysis
The trainer had an excellent understanding of the subject matter, and was able to answer any questions easily and concisely.
Craig Renfrew - Terumo Aortic
Kurs - Minitab for Statistical Data Analysis
Gaining practical experience of Minitab software.
Layna Thompson - Terumo Aortic
Kurs - Minitab for Statistical Data Analysis
Trainer was very knowledgeable