Kursplan

Att förstå oss själva och andra

  • Vad får oss att bete oss som vi gör?
  • Hur kan vi förstå vilka delar av detta beteende som är acceptabla – som krävs av vår roll i verksamheten – och vilka delar som inte är acceptabla?
  • Hur kan vi "anpassa" beteenden för att förhindra orsakerna till konflikter eller för att desarmera konflikter som orsakas av andra?
  • Vad menar vi med Effektiv Communication i potentiella och faktiska konfliktsituationer?

Emotionell intelligens

  • Känslor och deras konsekvenser både för att skapa och hantera konflikter
  • Vikten av att förstå vår "EQ" (i motsats till den mer vanliga IQ)
  • De fem stadierna i Golemans modell för emotionell intelligens:
    • Självinsikt
    • Själv-Management
    • Motivation
    • Empati
    • Sociala färdigheter

Transaktionsanalys

  • Varför agerar/reagerar vi på ett visst sätt mot kollegor och kunder?
  • Hur kan vi bygga relationer med kollegor och kunder?
  • Vilka är fördelarna med "Sann Rapport" i våra mellanmänskliga relationer?

Kund och intressent Management

  • Nöjda intressenter
  • Intressentanalys: interna och externa intressenter
  • Hantering av konflikter i kund- och/eller intressentinteraktioner

Assertiveness

  • Aggressiv mot Bestämd mot Undergiven
  • Fördelar med bestämt beteende

Konfrontation

  • Den konfrontativa modellen – våldsamma samtal
  • PRO-modellen: en mall för att planera och framgångsrikt genomföra häftiga samtal

Hantering av konflikter

  • Vad orsakar konflikter?
  • Konflikthanteringens olika faser
    • Att förstå konflikten
    • Att förstå din/den andres position i konflikten
    • Att lösa konflikten
  • Kilmanns fem konflikthanteringsmetoder – och hur man tillämpar dem
  • Överbrygga klyftan
 14 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (3)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier