Kursplan
Behovet av objektorienterad programmering
-
Ett försök att spegla den verkliga världen i programmering
-
Början och utvecklingen av objektorienterad programmering
-
Programowanie obiektowe när det gäller KISS- och DRY-reglerna
Klasser och objekt
-
Idéer och entiteter i Platons filosofi
-
Klassernas roll
-
Slutföra klasser med objekt
-
Statiska klasser, egenskaper och metoder
Namngivnings- och kodningskonventioner
-
Namngivning av klasser
-
Namngivning av egenskaper och metoder
-
Namnge paket och mappar
-
Andra konventioner
Klasstruktur
-
Egenskaper/fält som en beskrivning av ett objekts tillstånd
-
Accessors
-
Metoder som implementering av funktionalitet
Modellering och grafisk representation av klasser
- Kravanalys
- Modellering av strukturer för klasser och relationer
- Beskriv affärsobjekt
- EER-diagram
- Klassdiagram UML
Objektorienterade programmeringsparadigm
-
Begreppet paradigm
-
Inkapsling
-
Abstrakt
-
Arv
-
Polymorfism
Design och implementering av abstraktionsskiktet
-
Abstrakta klasser
-
Gränssnitt
-
Egenskaper -Egenskaper
-
Kapslade spännen
-
Generiska klasser
Skapa objekt
-
Olika sätt att skapa objekt
-
Konstruktörens roll
-
Fabriks mönster
Klassberoenden
-
Aggregering
-
Sammansättning
-
Rozdział zależności - Decoupling
-
Beroendeinmatning, DIC-containrar
-
Mall för medlare
Kodens organisation
-
Design av återanvändbar kod
-
Mappstrukturen
-
Namnrymder, paket, moduler
Programowanie obiektowe och prestanda
-
Lagringsreservation för objekt
-
Skräp insamlare
-
Borttagning av explicita objekt, destruktorer
-
Arbeta med referenser
Mekanism för reflektion
-
Område tillämpa reflektion
-
Hämta information om klasser och objekt
-
Vikten av reflektion i programvarudokumentation och testning
Hantering av fel
-
Möjliga modeller för felhantering
-
Objektorienterad felhanteringsmodell
-
Undantagens roll och klassen Exception, utlösa och fånga undantag
-
Try-catch-final-block, kapsla ett block
Antimönster för objektorienterad programmering
-
Överdrivet klassansvar, delegeringsmönstret
-
Starka beroenden
-
Singleton och potentiella problem
-
Anemisk domänmodell
-
Andra antimönster
Krav
Deltagarna i utbildningen ska ha grundläggande kunskaper i programmering.
Vittnesmål (2)
The extra information that was shared, the training was not straightforward groovy, which was nice.
Covenant - Vodacom
Kurs - Groovy Programming
Goda exempel, fokusera på det mest användbara materialet
Piotr Sowinski - Intel Technology Poland
Kurs - Object Oriented Programming with C++
Machine Translated