Kursplan

Behovet av objektorienterad programmering

  • Ett försök att spegla den verkliga världen i programmering

  • Början och utvecklingen av objektorienterad programmering

  • Programowanie obiektowe när det gäller KISS- och DRY-reglerna

Klasser och objekt

  • Idéer och entiteter i Platons filosofi

  • Klassernas roll

  • Slutföra klasser med objekt

  • Statiska klasser, egenskaper och metoder

Namngivnings- och kodningskonventioner

  • Namngivning av klasser

  • Namngivning av egenskaper och metoder

  • Namnge paket och mappar

  • Andra konventioner

Klasstruktur

  • Egenskaper/fält som en beskrivning av ett objekts tillstånd

  • Accessors

  • Metoder som implementering av funktionalitet

Modellering och grafisk representation av klasser

  • Kravanalys
  • Modellering av strukturer för klasser och relationer
  • Beskriv affärsobjekt
  • EER-diagram
  • Klassdiagram UML

Objektorienterade programmeringsparadigm

  • Begreppet paradigm

  • Inkapsling

  • Abstrakt

  • Arv

  • Polymorfism

Design och implementering av abstraktionsskiktet

  • Abstrakta klasser

  • Gränssnitt

  • Egenskaper -Egenskaper

  • Kapslade spännen

  • Generiska klasser

Skapa objekt

  • Olika sätt att skapa objekt

  • Konstruktörens roll

  • Fabriks mönster

Klassberoenden

  • Aggregering

  • Sammansättning

  • Rozdział zależności - Decoupling

  • Beroendeinmatning, DIC-containrar

  • Mall för medlare

Kodens organisation

  • Design av återanvändbar kod

  • Mappstrukturen

  • Namnrymder, paket, moduler

Programowanie obiektowe och prestanda

  • Lagringsreservation för objekt

  • Skräp insamlare

  • Borttagning av explicita objekt, destruktorer

  • Arbeta med referenser

Mekanism för reflektion

  • Område tillämpa reflektion

  • Hämta information om klasser och objekt

  • Vikten av reflektion i programvarudokumentation och testning

Hantering av fel

  • Möjliga modeller för felhantering

  • Objektorienterad felhanteringsmodell

  • Undantagens roll och klassen Exception, utlösa och fånga undantag

  • Try-catch-final-block, kapsla ett block

Antimönster för objektorienterad programmering

  • Överdrivet klassansvar, delegeringsmönstret

  • Starka beroenden

  • Singleton och potentiella problem

  • Anemisk domänmodell

  • Andra antimönster

Krav

Deltagarna i utbildningen ska ha grundläggande kunskaper i programmering.

 21 timmar

Antal deltagare


Price per participant

Vittnesmål (2)

Upcoming Courses

Relaterade Kategorier